Aftersun umí udržet tajemství

Díky svému křehce impresivnímu vyprávění a ohromující empatii se stal diváckým hitem desítek festivalů

Aftersun, Charlotte Wells, film, magazín KULT* Brno
Film

Filmů, jejichž zápletka se točí kolem dovolené v turistickém resortu, už bylo natočeno mnoho. Stojí většinou na podobných základech, nezřídka jde pouze o to, jak konkrétně tvůrci se zvolenou premisou naloží, čím vším se ji rozhodnou ozvláštnit. Na protagonisty britského dramatu Aftersun žádné divoké zvraty nečekají. Kouzlo jednoho z nejoceňovanějších snímků poslední doby spočívá v něčem jiném.

Že filmaři (a umělci obecně) své postavy rádi posílají na dovolenou, je svým způsobem pochopitelné. Možnost vytrhnout je z jejich přirozeného prostředí, přesunout je jinam a  do atypických situací, jim nabízí šanci rozehrát časoprostorem jasně ohraničenou zápletku, případně dát protagonistům povel k  zastavení se a  rekapitulaci vlastní existence. Uplatnění takového postupu slouží jednak žánrovému filmu (typicky letním komediím nebo survival hororům), jednak té kinematografické kategorii, již jsme si zvykli označovat za artovou.

Záleží i na tom, zda k formativní situaci dojde až mimo bezpečí a  rutinu domova (ohrožení mohutnou lavinou ve Vyšší moci Rubena Östlunda), nebo už ji protagonisté řeší a dovolená jim má pomoct se s ní nějak popasovat. Tak tomu bylo například v  rakouském dramatu Smysl života, kde se manželé středního věku trápili kvůli marné snaze počít dítě. S Aftersun je situace složitější. Jeho výklad totiž zůstává otevřený.

Aftersun, Charlotte Wells, film, magazín KULT* Brno

Do tureckého letoviska přijíždí rozvedený otec se svou jedenáctiletou dcerou. Jeho mládí a její bezprostřednost vedou k tomu, že navenek vystupují spíše jako kamarádi. Iluze prázdninové pohody přitom neovlivňuje jen ostatní hosty letoviska, ale i diváky. Dlouho to vypadá, že sledujeme téměř bezdějové vzpomínání na pár dovolenkových dní u moře, kdy největší potíž spočívá v  tom, že pokoj obsahuje pouze jednu postel. Tak jednoduché to ale (nejspíš) není.

Také čtěte
Život pro samouky, film, recenze, Jitka Rudolfová, Barbora Seidlová, Jana Plodková, magazín KULT* Brno
Režisérka a scenáristka Jitka Rudolfová dosud na poli celovečerního filmu nikdy vysloveně nezklamala...

Debutující skotská režisérka Charlotte Wellsová si libuje ve snímání postav z těsné blízkosti, pomlkách, promluvách mimo obraz, z  jehož rámu se protagonisté často ztrácejí, aniž by to znamenalo konec jejich dialogu. Řadu informací navíc získáváme díky časově neukotveným záznamům na kameře, kterou má ústřední dvojice s sebou. Neustále se tak doplňuje nebo přepisuje, co jsme do té chvíle považovali za dané. Recenzenti se většinou shodují, že ústředním tématem Aftersun jsou otcovy kulminující psychické problémy a nenápadné stopy toho, že se brzy nevyhnou ani jeho dceři. Na to, abychom mohli vynášet jednoznačné závěry, toho ovšem především o  otci (výborně zahraném vycházející hereckou hvězdou Paulem Mescalem) víme příliš málo. Těžko to však autorce filmu vyčítat. I  díky určité tajemnosti se jí totiž podařilo odstartovat svou kariéru dílem, jež může správně naladěné publikum zasáhnout s  nebývalou intenzitou.

Aftersun, Charlotte Wells, film, magazín KULT* Brno

Hodnocení: 80%

IMDB: 77% 
ČSFD: 76%

Aftersun
Charlotte Wellsová
Premiéra 18. května 2023
www.aerofilms.cz

Magazín KULTINO*. Máte předplaceno?

Máte předplaceno?

Další číslo vám neunikne – magazín KULTINO* vám 4x do roka doneseme až pod nos do vaší poštovní a e-mailové schránky.
A k tomu navíc volné vstupenky, extra bonusy a další rozmazlování našich podporovatelů.

Mohlo by vás zajímat

Recenze
Knihy
Na první pohled vypadá tato kniha celkem nevinně. Se říct, že je to...
Recenze
Knihy
Organizační porno vzbuzuje pozornost už svým atraktivním názvem. Pod...
Recenze
Zábava
Jen nemálo vybájených světů se pyšní tím, že inspirovalo stovky tvůrců...
Recenze
Zábava
The Settlers je jedna z nejslavnějších sérií videoher, první díl vyšel...