Recenze

Jan Žižka je průměrným filmem, který nezachrání ani hladový lev

Jáklův film bere sám sebe až příliš vážně a snaží se vyprávět dojemný příběh hrdiny, který se vzepřel autoritám a bojuje za svobodu.

Jan Žižka, velkofilm Petra Jákla, magazín KULT* Brno
Film
Jan Žižka není ani epický, ani příliš zábavný

Film Jan Žižka od režiséra Petra Jákla vzbuzoval od počátku velká očekávání. Jeho produkce trvala dlouhých pět let a rozpočet se nakonec vyšplhal na půl miliardy korun, a stal se tak dosud nejdražším českým filmem. Sám režisér se netajil tím, že se inspiroval u takových hollywoodských klasik, jako jsou Statečné srdce nebo Gladiátor

Kvůli vysokým očekáváním to nebude mít Jan Žižka Petra Jákla u diváků jednoduché a mnoho lidí může zklamat. Hned na začátku je třeba říct, že se nejedná o klasický biografický film, který by se zabýval těmi nejslavnějšími okamžiky vojevůdcova života. Celý snímek se naopak zabývá obdobím, které předcházelo husitským válkám a ve kterém se z Jana Žižky teprve stává velký bojovník a stratég. O této jeho životní etapě však nevíme z historických pramenů téměř nic. Příběh, který se točí kolem únosu snoubenky Jindřicha z Rožmberka, je tedy zcela fiktivní a o fakta se opírá jen velmi volně. 

To, že se Jan Žižka nedrží historie, nemusí být nutně na škodu, mnoho klasických historických filmů na přesnost a autenticitu příliš nedbá. Na rozdíl od svých hollywoodských vzorů však Jan Žižka není ani epický, ani příliš zábavný. Ve vnějších aspektech poměrně zdařile kopíruje zahraniční vzory a kamera i výprava jsou na špičkové úrovni. Jedná se však hlavně o otrocké opisování těch největších klišé. Dočkáme se mnoha a mnoha zpomalených záběrů, při kterých hraje osudová hudba. Pomalu dusající koně, sokol vznášející se nad krajinou – to všechno působí až příliš pateticky. 

Jan Žižka, velkofilm Petra Jákla, magazín KULT* Brno
Kostýmově zapadá Jan Žižka spíše do žánru fantasy

Přestože se jedná o nejdražší snímek české historie, nedočkáme se žádných obřích bitev nebo davových scén. Převážná část děje se odehrává hluboko v lesích nebo v jeskynních labyrintech a ve většině akčních scén spolu bojují jen malé skupinky rytířů. Samotné souboje jsou často velmi krvavé a brutální. Dojde na napichování na kůl, uřezávání hlav, rozzuřeného lva i relativně originální souboje pod vodou. Pokud byste však podle popisu očekávali béčkovou krvavou jízdu, která by vás strhla svou tupostí, tak ani té se nedočkáte. 

Jáklův film bere sám sebe až příliš vážně a snaží se vyprávět dojemný příběh hrdiny, který se vzepřel autoritám a bojuje za svobodu. V tomto ohledu však klouže po povrchu a žádná z postav není dostatečně prokreslená. Velmi například zamrzí, že Zikmund Lucemburský je zde opět vylíčen jako jednorozměrný padouch. Také romantická linka mezi Žižkou a Kateřinou je značně nedopečená. 

Celkově se tedy jedná o film na vysoké řemeslné úrovni, diváka však nakonec příliš neoslní. Bohužel ho nezachrání ani hvězdný Michael Caine, ani hladový lev.

Jan Žižka, velkofilm Petra Jákla, magazín KULT* Brno
Nechybí ani oblíbená filmová šedivost, přestože středověk hýřil všemožnými barvami. A to i mezi vesničany.

Hodnocení 55 %

Jan Žižka
režie: Petr Jákl
Premiéra 8. 9. 2022
www.Bioscop.cz

KULT Máš předplaceno?

Máš předplaceno?

Další číslo ti neunikne – KULT* ti doneseme až pod nos. A k tomu navíc volné vstupenky, extra bonusy a další rozmazlování našich podporovatelů. 

Mohlo by vás zajímat

Recenze
Divadlo
Devět křížů znají motoristé coby odpočívadlo blízko Brna nedaleko...
Recenze
Knihy
Srdcervoucí sblížení jedné paličaté ženy s tlupou goril nabádá k...
Recenze
Divadlo
Mary Page Marlowová. Takové je jméno hry, kterou nově uvádí na své...
Recenze
Divadlo
Divadlo má pro dnešní děti stále stejné kouzlo jako kdysi. Brněnské...