Zveřejněno dne 25. 6. 2016
RECENZE: Ve světě královny podivínů

Ať jste jakkoliv ulítlí, nemusíte se cítit sami. Na vlastní kůži to zažila šestatřicetiletá Felicia Day. Přestože jste o ní pravděpodobně nikdy neslyšeli, v Americe je internetovou celebritou, která se proslavila svými videi na YouTube. Skutečně neobvyklý životní příběh popisuje ve svérázných memoárech Jak (ne)být divný na netu.

Vyprávění začíná autorka ve chvíli, kdy se jí a jejího mladšího bratra rozhodla matka vzdělávat doma. Sourozenci výuku docela flákali a začali hrát počítačové hry. Na internetu si Felicia poprvé našla přátele, kteří měli stejné „divné“ zájmy jako ona. Z domácího vzdělávání ji vysvobodil až předčasný nástup na vysokou školu. Felicia byla nadané dítě a po týdenní přípravě zvládla testy na výbornou. Přestože autorka píše s vtipem a nadhledem, v této části knihy vás může její „dokonalost“ až štvát.

Vše se změní, když Felicia po škole odchází do Los Angeles a chce se stát herečkou. Začátky jsou těžké a získává jen epizodní role. Aby zaplnila čas, začíná znovu s počítačovými hrami, konkrétně s World of Warcraft. Virtuálnímu světu úplně propadne. Temné období závislosti trvá dva roky, ale Felicia ho nakonec dokáže dobře zužitkovat. O hráčích počítačových her napíše seriál The Guild, který natočí spolu s přáteli. Na Youtube má pořad skvělé ohlasy a Felicia se stává známou

Úspěch má ale i své odvrácené stránky jako přepracování, nenávistné komentáře a hackerské útoky. To vše autorka popisuje v druhé části knihy, která už má vážnější tón. Celé vyprávění je mírně ulítlé, ostatně jako Felicia sama. Pokud vám to nevadí, užijete si ho, protože je čtivé a pobaví.

Jak (ne)být divný na netu
Felicia Day
Jota, 2016

Kateřina Foltánková
Článek otištěn v Kult 06/16

Karin Lednická
Šikmý kostel. Románová kronika ztraceného města, léta 1894–1921
Bílá vrána
Románová kronika ztraceného města. Podtitul knihy lapidárně shrnuje příběh o někdejší pastevecké vesnici, která vystavěla svůj rozkvět na těžbě uhlí, aby o století později zašla na úbytě - také kvůli těžbě uhlí. Dnes už z výstavních budov a vznosné katedrály nezbylo nic. Jen šikmý kostel, který strmě a varovně ční do pusté krajiny. Kniha začíná obrovským důlním neštěstím roku 1894, které drsně zasáhlo do života obyvatel celého kraje. Patří mezi ně i hrdinové této knihy, jejichž pohnuté osudy můžeme po následující čtvrtstoletí sledovat.