Jako Thelma a Louise, divadelní spolek, Frída, Divadlo Bolka Polívky, Bára Munzarová, Martin Trnavský, Radim Novák, Marika Procházková, divadlo, recenze

Zveřejněno dne 14. 2. 2009
RECENZE: Dvě silné ženy ve světě mužů
Brněnský Divadelní spolek Frída se pro jubilejní desátou premiéru rozhodl zpracovat známý americký film Thelma a Louise, v němž zazářily Susan Sarandon a Geena Davis. Na prknech Divadla Bolka Polívky exceluje sehraná čtveřice tvořená Bárou Munzarovou, Marikou Procházkovou, Radimem Novákem a Martinem Trnavským.

Tragikomické představení Jako Thelma a Louise přiznává inspiraci filmem hned od počátku. Po úvodním dialogu dvou hlavních představitelek se na jeviště přiřítí dva muži v rolích promítačů a zmizí v promítací kabině, z níž během první poloviny hry několikrát vystoupí a vtipně a osobitě komentují nejen děj jakoby promítaného filmu. Během první půle se tak budete převážně upřímně smát a bavit, po přestávce však vtípky postupně ustávají a s očekávaným tragickým koncem se zklidníte a začnete se spíše zamýšlet nad vážnými věcmi. Druhá část představení se proto může někomu jevit jako zdlouhavá, zejména pokud znáte film a jeho konec.

Čtveřice zmíněných herců (za přispění Václava Trnavského v menších epizodních roličkách) zvládla zahrát všechny podstatné role filmu. Přesněji řečeno: téměř všechny role (kromě dvou titulních) zvládli bravurně zahrát pánové Novák a Trnavský.

Roli svobodné zatrpklé číšnice Louise si úžasně vystřihla Bára Munzarová, jejíž divadelní herectví mnohonásobně převyšuje to známější seriálové. Jako její vdaná kamarádka, mírně hloupoučká naivka Thelma se představila méně známá Marika Procházková. Radim Novák ztvárnil mimo jiné všechny role související právě s Thelmou – jejího manžela Darryla, náhodného známého Harlana (který se ji pokusí znásilnit) a mladého kriminálníka (který s ní prožije románek a poté je okrade o veškeré peníze). Martin Trnavský byl pak zejména partnerem Louise – ztvárnil jejího přítele kytaristu Jimmyho a také policejního vyšetřovatele (který ji touží poznat a do poslední chvíle věří v její nevinu). Naprosto nezapomenutelný ale byl Martin Trnavský v roli sexy zpěvačky, zpívající v baru „krokodýlí song“. To musíte vidět, to se nedá popsat.

Představení Jako Thelma a Louise je neobyčejnou road movie, která si s citem pohrává se svojí filmovou předlohou. Je to zábavná podívaná se skvělými hereckými výkony. A když pro nic jiného, tak kvůli Martinu Trnavskému v upnutých šatičkách a botách na vysokých podpatcích stojí za to vypravit se do divadla.

Jako Thelma a Louise
Divadlo Bolka Polívky, Brno
Premiéra: 10. ledna 2009

Petra Samsonová
Článek otištěn v Kult 02/09

Tim Waver
Nikdo není doma
Mystery Press
Všechny domy jsou prázdné. Všichni zmizeli... Zapadlá yorkshirská vesnička měla pouhých devět obyvatel. Nebyli to jen sousedé, ale také blízcí přátelé, kteří se často vídali a trávili spolu čas, včetně osudného Halloweenu, kdy se sešli naposledy. Povečeřeli, popili a vyrazili na setmělá blata, aby si užili předvečer svátku všech svatých. Nikdo se už nevrátil. Nezůstaly žádné stopy ani důkazy, jen několik fotografií, které toho večera pořídili. O dva roky později je už policie naprosto bezradná, a případ proto přebírá soukromý vyšetřovatel David Raker, kterého záhada úplně pohltí. Jaká tajemství obyvatelé před svými rodinami ukrývali? A co tajili jeden druhému? Bylo všechno takové, jak by se mohlo na první pohled zdát? A bude Raker pátrat po devíti lidech – nebo po devíti tělech?