Jídlo

Zveřejněno dne 12. 6. 2021
MLSNÁ TUŽKA: Muzejka se mění na Gattamelata
Rubrika Mlsná tužka s radostí uvítala otevření zahrádek restaurací. Po dlouhé izolaci máme konečně možnost svobodně konzumovat na zahrádce a nechat se obsluhovat. Stejně netrpělivě vyhlížíme i znovuotevření restaurací. Osobně jsem zvědavý na znovuotevření restaurace Gattamelata (bývalá Muzejka), na kterou jsem upřel svou pozornost v tomto vydání Kultu.

Kdo nezná Muzejku, jako by ani nebyl Brňanem. Muzejka je fenomén, nebo respektive spíš bývala. Muzejka odjakživa byla kavárenským a restauračním prostorem. Tzv. Berglerova vila, pojmenovaná po svém majiteli, brněnském továrníkovi a obchodníkovi s kůží, byla postavena roku 1862 Heinrichem Ferstelem. Již v roce 1888 však její další rozvoj předurčil vyhlášený kavárník Otto Biber. V porevolučním období to s ní tak slavné nebylo. Byla častěji zavřená než otevřená. 

Muzejka svítí
Mou snahou není odhalovat historii a pitvat se ve všech sporných kauzách s Muzejkou spojených. Zavzpomínat snad mohu jen na svou recenzi z roku 2008, ve které jsem se radoval z otevření Muzejky, přesně jsem napsal toto: „Restaurace Muzejka opět žije. Strategická poloha místa přímo zve k podnikatelské aktivitě. Díky Bohu, že neleží již dále ladem.“ Podobně jako tehdy se začínám radovat i letos, pokud tedy nezasáhne vyšší moc nebo magistrát.

Výpověď z nájmu bez udání důvodu
Nový provozovatel Muzejky zvolil název Gattamelata a nainvestoval do provozu nemalé prostředky. S městem má přitom uzavřenou smlouvu na dobu neurčitou. Z podnikatelského hlediska je to sebevražda, výpověď může přijít ze dne na den bez udání důvodu. Takovou situaci provozovatel zažil v lednu, kdy to vypadalo, že bude muset skončit, ale později byla výpověď stažena. 

Z restaurace prozatím pekárna
I Gattamelata už je kvůli vládním opatřením více než rok zavřená. Tlak banky donutil pronajímatele restaurace rozjet alespoň nějakou gastronomickou činnost, a tak se zrodil nápad na provozování pekárny ve sklepních prostorách restaurace. Z bočního vchodu se vytvořil obchůdek, do kterého si Brňané rychle našli cestu za výborným chlebem francouzského typu, který kyne 15 hodin v lednici, i za dalšími dobrotami včetně baget, paštik, pařížského salátu, loupáčků, lokší s povidly… Nově se už taky peče pizza ve speciální troubě, vytápěné dřevem. Objednat si ji zatím můžete do rozvozu. Provozovatelé chystají i spoustu dalších lákadel pro vaše chuťové buňky, především kuřata a různá další masa z grilu, těstoviny, polévky, saláty, až 15 druhů piva na čepu a další překvapení. Chod restaurace bude kombinovaný s větším důrazem na samoobslužný provoz.

Jsem velmi zvědavý, jaká nová Muzejka alias Gattamelata bude, a těším se na její otevření. Jestli budou vařit, péct, grilovat atd. stejně, jako pečou chleba a bagety, budu u nich častým hostem. Jak to vidí ostatní Brňané?

Jak by měla Muzejka vypadat a co by měla nabízet, o tom má jistě každý Brňan vlastní představu. Proto u nich zřejmě bude vyvolávat rozporuplné pocity, ať už bude její pojetí gastronomie jakékoli. Možná by se mělo Brno zamyslet a Berglerova vilu prohlásit za městskou památku, stejně jako to udělalo s ostatními vilami (Jurkovičovou či Arnoldovou), svěřit ji do správy kompetentní kulturní organizace, zřídit v ní výstavní či jiné prostory a provozovat v ní restauraci či kavárnu dle architektonických i jiných pravidel. Co si myslíte vy? (pište na redakce@kult.cz

Stanislav Griebe
Článek otištěn v Kult 06/21
 Přidejte k článku první komentář >> 
Časopis:
Reklama:

Novinky:
Gilles de Maistre
Vlk a lev
Bontonfilm
Dvacetiletá dívka Alma přeruší své studium hry na piano a odjede na nějaký čas na chatu po svém dědečkovi, která leží na ostrově uprostřed kanadské divočiny. Po letecké havárii v lesích objeví malé lvíče určené pro výcvik v cirkuse a současně s tím se ujme i mláděte vzácného stříbrného vlka, kterého do chaty přinese vlčice uvyklá na přítomnost a přízeň jejího dědy. Rozhodne se je ochránit před světem lidí, postarat se o ně a dohromady vytvoří neobvyklou rodinu.
Reklama:

Odběr zpráv:
Chcete odebírat zprávy? Registrace


Copyright © 2005–2021 Radek Holík
Google+