Zveřejněno dne 27. 2. 2016
RECENZE: Němec ve Francii

Mezi čtenáři se nejspíš nenajde takový, kterému by jméno slavného německého učence Friedricha Nietzscheho bylo neznámé. Učili jsme se o něm ve škole, ti odvážnější z nás ho dokonce četli. Jaká ale byla osobnost, která se za jeho jménem skrývala? A do jaké míry se ve stěžejním díle Tak pravil Zarathustra promítá?

Na tyto otázky částečně odpovídá kniha nazvaná Nietzsche v Nice, novinka nakladatelství Portál. Skrze filozofovy přátele a známé mapuje Nietzscheho tvůrčí období v provensálském městě, během něhož, obklopen obdivovateli, svůj opus magnum o staroperském reformátorovi napsal. O samotném vzniku Zarathustry se však mnoho nedozvíme. Těžiště příběhu spočívá na niterných prožitcích autora.

Román Nietzsche v Nice beletristickým způsobem čerpá z filozofovy dochované osobní korespondence napsané mezi lety 1886 a 1890, a to tak umně, že prakticky nelze odlišit skutečnost od fikce. Christian Schärf je literárním badatelem, vědecký přístup je tedy na textu znát (zvláště v podobě téměř úplné absence přímé řeči), na čtivosti mu to však neubírá.

A jakého Nietzscheho nám vykresluje? Neobyčejného a plného protikladů. Milovníka svobody, odpůrce žen a všeho zbytečného. Bytost balancující na tenké hranici mezi šílenstvím a genialitou, kterou si pro její na jednu stranu přísnost a na druhou dětskou bezelstnost nelze nezamilovat.

Nezbývá tedy než tuto knihu o životě známého myslitele doporučit, přestože beletrie z produkce nakladatelství Portál není jednoduchým čtením pro každého. Když jí ale dáte šanci, ocitnete se ve světě plném myšlenek přesahujících běžný rámec našeho uvažování. Nejinak je tomu i v tomto případě.

Nietzsche v Nice
Christian Schärf
Portál, 2015

René Nekuda
Kreativní zápisník
Nakladatelství U veverky
Jestliže připustíte myšlenku, že kreativita je něco jako myšlenkový sval, který se dá cvičit, pak jste právě objevili skvělého trenéra! Tento zápisník je velice zábavný společník, jenž umí hravou formou rozvíjet kreativitu, uchovávat nejlepší nápady, rozšiřovat slovní zásobu, odkrývat hluboká tajemství a bojovat s tzv. tvůrčím blokem. Kreativní zápisník je šest let praxe českého lektora tvůrčího psaní Reného Nekudy vměstnaných do více než stovky netradičních a bohatě ilustrovaných cvičení, kde jediným správným řešením jste vy sami.