Zveřejněno dne 27. 2. 2016
RECENZE: Němec ve Francii

Mezi čtenáři se nejspíš nenajde takový, kterému by jméno slavného německého učence Friedricha Nietzscheho bylo neznámé. Učili jsme se o něm ve škole, ti odvážnější z nás ho dokonce četli. Jaká ale byla osobnost, která se za jeho jménem skrývala? A do jaké míry se ve stěžejním díle Tak pravil Zarathustra promítá?

Na tyto otázky částečně odpovídá kniha nazvaná Nietzsche v Nice, novinka nakladatelství Portál. Skrze filozofovy přátele a známé mapuje Nietzscheho tvůrčí období v provensálském městě, během něhož, obklopen obdivovateli, svůj opus magnum o staroperském reformátorovi napsal. O samotném vzniku Zarathustry se však mnoho nedozvíme. Těžiště příběhu spočívá na niterných prožitcích autora.

Román Nietzsche v Nice beletristickým způsobem čerpá z filozofovy dochované osobní korespondence napsané mezi lety 1886 a 1890, a to tak umně, že prakticky nelze odlišit skutečnost od fikce. Christian Schärf je literárním badatelem, vědecký přístup je tedy na textu znát (zvláště v podobě téměř úplné absence přímé řeči), na čtivosti mu to však neubírá.

A jakého Nietzscheho nám vykresluje? Neobyčejného a plného protikladů. Milovníka svobody, odpůrce žen a všeho zbytečného. Bytost balancující na tenké hranici mezi šílenstvím a genialitou, kterou si pro její na jednu stranu přísnost a na druhou dětskou bezelstnost nelze nezamilovat.

Nezbývá tedy než tuto knihu o životě známého myslitele doporučit, přestože beletrie z produkce nakladatelství Portál není jednoduchým čtením pro každého. Když jí ale dáte šanci, ocitnete se ve světě plném myšlenek přesahujících běžný rámec našeho uvažování. Nejinak je tomu i v tomto případě.

Nietzsche v Nice
Christian Schärf
Portál, 2015

David Böhm, Ondřej Buddeus
Hlava v hlavě
Labyrint
Druhé, větší a chytřejší vydání. Nevšední publikace, první česká hlavopedie, určená především pro dětského čtenáře, jemuž má originální a hravou vizuální formou pomoci pochopit základní skutečnosti týkající se hlavy, mozku a jeho fungování. Výsledkem je vizuálně nápaditá a poetická kniha, spojující humor, zábavu i poučení, v níž na všetečné dětské otázky odpovídají nejen neurolog, boxer či detektiv. Hlava v hlavě získala Magnesii Literu jako nejlepší kniha roku pro děti, Zlatou stuhu České sekce IBBY pro výtvarný počin roku a první místo v soutěži Nejkrásnější česká kniha.