novinka, cestujeme po Africe, mapy Maroka stahuj zde,

Zveřejněno dne 26. 12. 2014
RECENZE: Zažít Maroko!
Co je náročnější než napsat kvalitní cestopis? Napsat cestovního průvodce. To je parafráze výroku jednoho profesionálního cestovatele. Nejnovější vydání průvodce po Maroku z řady Rough Guides mě z počátku zaujalo tím, že začíná jako katalog cestovní kanceláře. Naše vnímání této muslimské země se s následujícími informacemi celkem rozchází.

V Maroku jsem byl. Projel jsem jej napříč, takže mohu s určitou dávkou sebevědomí posoudit, zda autoři opravdu vědí, o čem je řeč. Jsou však věci, na které bych si dal, být opět na cestě po Maroku, i oproti průvodci přece jen pozor. Například tehdy, pokud mi autoři radí, abych se ve Fesu přidal k jiné výpravě pro nahlédnutí do starobylých koželužen. Ze zkušenosti mohu říct, že se člověk kvůli nepochopení může dostat i do poměrně nepříjemné situace.

Zaujetí, se kterým autoři vypravují o Maroku, je velké. Mě, jako Středoevropana, až tak neohromilo. Ale to není ani tak otázkou knižního průvodce, jako spíš cestovatelského vkusu.
Objektivně vzato, pokud čtenář velmi bedlivě pročte tohoto průvodce, dozví se věci, které jen trošku vnímavému cestovateli rozhodně pomohou v praktické orientaci na cestě Marokem. Záměrně píšu cestovateli, protože z mého pohledu turista vnímá danou zemi spíš povrchově. Prostě, projde si památky. Zatímco cestovatel se snaží proniknout do tajů země z pohledu tamních obyvatel, a v tom mu tento průvodce bezpochyby pomůže.

Skutečnou slabinou jsou ovšem mapy. I když došlo oproti předchozím vydáním k jejich zdokonalení, nedá se o nich rozhodně mluvit jako o podrobných. Jsou určeny spíše k zevrubné orientaci. Aby lidi nezabloudili. Nebo pokud ano, aby se snáz našli.

Maroko, Rough Guides
kolektiv autorů
Jota, 2014

Pavel Sedláček
Exotické koření s recepty
Grada
Unikátní a bohatě ilustrovaná publikace má za cíl seznámit zájemce o koření, a celkově o vaření, s jednotlivými druhy exotických bylinek, koření a jejich směsí. Nedílnou součástí knihy jsou i recepty, které vždy obsahují nejméně jedno z uváděných koření. Kniha má v dnešní době své bohaté opodstatnění, neboť se setkáváme se širokou nabídkou exotického koření ať již prodávaného na našem trhu, nebo dovezeného ze zahraničí. S jeho správným rozlišením a použitím si však zatím poradí jen velmi málo kuchařů či kuchařek, a to i z řad profesionálů, přestože se ho snaží v hojné míře při přípravě jídel používat.