Tajemství Velkého Vonta, Stínadla se bouří, Záhada hlavolamu, skauti, Praha 2, Rozdělovací třída, žlutý špendlík

Zveřejněno dne 14. 7. 2011
RECENZE: Přepodivný příběh Stínadel
Foglarovu stínadelskou trilogii objevují čtenáři celkem třikrát. Poprvé, když se jako děti začtou do vynikající detektivky, jež se odehrává ve městě „za rohem domu, kde bydlí“. Podruhé, když začnou přemýšlet, co je skutečnost a co již autorova fikce. A nakonec potřetí, když začnou hledat skutečná Stínadla.

Jaroslav Foglar si tajemství, na kolik jsou knihy reálné a na kolik se jedná o jeho fantazii, žárlivě střežil. Na sklonku života sice odkazoval na obálku, která po jeho skonu vše odhalí. Nakonec si vzal tajemství na věčnost a čtenářům tedy nezbývá, než bádat a spekulovat na vlastní pěst. Mimochodem, je zajímavé, že jiné Foglarovy knihy již neoplývají takovou dávkou napětí a tajemství. Srovnatelná je snad jen Chata v Jezerní kotlině.

Podobně, jako špatně napsaná recenze, i Mýtus připraví své čtenáře o nejedno tajemství stínadelských románů. Ostatně, čtenář je na to upozorněn i v samotném úvodu knihy. Autor mýtu předkládá neúprosnou logikou, podepřenou historickými fakty, možné scénáře, čím se Foglar při psaní inspiroval.
Kniha nejspíš způsobí vášnivé diskuse, protože možná až příliš odhaluje roušku tajemství. Možná i proto, že si autoři dali mravenčí práci se získáváním faktů, na kterých kniha stojí. A i když nejde o román, je Mýtus velmi čtivý. Zajímavé je, že sám autor Miloš Dvorský je i mezi foglarology jméno neznámé. A s ohledem na nejasnou poznámku „O autorovi“ v závěru knihy si dovolím tvrdit, že jde o pseudonym.

Foglarologové se asi budou závěrům díla bránit, aby mýtus Stínadel po Foglarově smrti uchovali, ale jsem přesvědčen, že jakákoli další argumentace a "boj" proti Mýtu povede jen k dalšímu zpřesňování knihy. Naproti tomu Mýtus není vyčerpávající, neboť ani na bezmála dvou stech stranách knihy, kdy významnou část tvoří i obrazová příloha, současně nelze shrnout víc než jen několik záhad, které skoro šestisetstránková románová sága obsahuje.

Mýtus zvaný Stínadla
Miloš Dvorský
Nakladatelství Zdeněk Bauer, Praha, 2010

Článek otištěn v Kult 07/11

Petra Macková, Miroslav Macek
Labužníkem na plný úvazek
XYZ
Požitkářství sice nemusí hrát ve Vašem životě takovou roli jako ve starém Římě, přesto nezapomínejte, že v pravé lásce (i v té k dobrému jídlu a pití) je vždy skryta smyslnost. Neváhejte tedy a přistupte, abyste se dozvěděli, jak se stát labužníkem, jaké vybrat prostředí, jak důležitá je hudba, jak zvolit správné suroviny… Knížka obsahuje i 111 receptů pro opravdové gurmány a zvláštní kapitolu pro milovníky vína…