Tajemství Velkého Vonta, Stínadla se bouří, Záhada hlavolamu, skauti, Praha 2, Rozdělovací třída, žlutý špendlík

Zveřejněno dne 14. 7. 2011
RECENZE: Přepodivný příběh Stínadel
Foglarovu stínadelskou trilogii objevují čtenáři celkem třikrát. Poprvé, když se jako děti začtou do vynikající detektivky, jež se odehrává ve městě „za rohem domu, kde bydlí“. Podruhé, když začnou přemýšlet, co je skutečnost a co již autorova fikce. A nakonec potřetí, když začnou hledat skutečná Stínadla.

Jaroslav Foglar si tajemství, na kolik jsou knihy reálné a na kolik se jedná o jeho fantazii, žárlivě střežil. Na sklonku života sice odkazoval na obálku, která po jeho skonu vše odhalí. Nakonec si vzal tajemství na věčnost a čtenářům tedy nezbývá, než bádat a spekulovat na vlastní pěst. Mimochodem, je zajímavé, že jiné Foglarovy knihy již neoplývají takovou dávkou napětí a tajemství. Srovnatelná je snad jen Chata v Jezerní kotlině.

Podobně, jako špatně napsaná recenze, i Mýtus připraví své čtenáře o nejedno tajemství stínadelských románů. Ostatně, čtenář je na to upozorněn i v samotném úvodu knihy. Autor mýtu předkládá neúprosnou logikou, podepřenou historickými fakty, možné scénáře, čím se Foglar při psaní inspiroval.
Kniha nejspíš způsobí vášnivé diskuse, protože možná až příliš odhaluje roušku tajemství. Možná i proto, že si autoři dali mravenčí práci se získáváním faktů, na kterých kniha stojí. A i když nejde o román, je Mýtus velmi čtivý. Zajímavé je, že sám autor Miloš Dvorský je i mezi foglarology jméno neznámé. A s ohledem na nejasnou poznámku „O autorovi“ v závěru knihy si dovolím tvrdit, že jde o pseudonym.

Foglarologové se asi budou závěrům díla bránit, aby mýtus Stínadel po Foglarově smrti uchovali, ale jsem přesvědčen, že jakákoli další argumentace a "boj" proti Mýtu povede jen k dalšímu zpřesňování knihy. Naproti tomu Mýtus není vyčerpávající, neboť ani na bezmála dvou stech stranách knihy, kdy významnou část tvoří i obrazová příloha, současně nelze shrnout víc než jen několik záhad, které skoro šestisetstránková románová sága obsahuje.

Mýtus zvaný Stínadla
Miloš Dvorský
Nakladatelství Zdeněk Bauer, Praha, 2010

Článek otištěn v Kult 07/11

Rudolf Havlík
Po čem ženy touží - DVD
Cinemart
Charismatický cynik Karel Král (Jiří Langmajer), na kterého ženy letí, je šéfredaktorem časopisu Playboy. Jednoho dne jeho nezávazný způsob života utrží hned několik ran. Dostane výpověď kvůli průšvihům a poklesu prodejnosti časopisu, bývalá manželka a dcera ho opět naštvou, neznámá žena mu nabourá auto a na jeho místo je dosazena pohledná mladá šéfredaktorka Leona. Karel vyřeší problémy po chlapsku – společně s nejlepším kamarádem se opije a v dobrodružné noci si přeje, aby se stal ženou, protože „ženský to mají v životě mnohem jednodušší a on je na tom kvůli nim bídně.“ Ráno Karel zjistí, že následkem noční alkoholické „jízdy“ a zásahem vědmy Zoltany se stal ženou. Karel se musí vyrovnat nejen s novým vzhledem, ale hlavně se naučit fungovat v ženském těle a zjistit, zda to mají ženy opravdu snazší?