Nežfaleš, punk, rock, CD, novinka, Ber dokud dávám

Zveřejněno dne 21. 9. 2008
RECENZE: Příjemné překvapení jménem Nežfaleš

Do rukou se mi dostala deska skupiny Nežfaleš s názvem Ber, dokud dávám. Nikdy dřív jsem o této kapele neslyšela, nicméně zvědavost byla silnější než já, a tak jsem sbalila cédéčko a těšila se na nový hudební zážitek. První dojmy byly rozporuplné, ale po několikátém poslechu jsem změnila názor. Je to dobré.

Zkoumám kanárkově žlutý booklet s vyfocenými členy kapely. Tak tohle bude ten moderní, nový punk? No dobře, uvidíme, čím překvapí pankáči nové generace. Na první poslech mne upoutaly vtipné a smysluplné texty. Upřímně mě pobavila například píseň „Holky, co znám“, která vypráví o snech dnešních děvčat (stát se modelkou, zpěvačkou, vycestovat do zahraničí a prosadit se...), které komentují refrénem „Holky, co znám, netrčej v koutě“ a ironickým zakončením „Bejby nebude sedět v koutě“.
Song „Šťastnej jsem dost“ dává nahlédnout do ničím nespoutané duše příznivců punku: „Kariéra, víra, pokrok – nemám, čeho bych byl otrok, nedržím se pravidel“, myšlenka svobody se prolíná všemi slokami. V pořadí šestý track s názvem „Kámoš z podsvětí“ má doslova hitovkový charakter, úplně si dokážu představit, jak rytmickým refrénem „Dej mi bombu pod můj Cadillac“ strhnou celé publikum. Podobně na mě působila i píseň následující.
Ani na samotné hudbě jsem neshledávala nic, co by vyloženě vadilo. Ale celé to působilo jaksi uměle. Jako kdyby si ty texty o chlastání na ulici a svobodě za každou cenu kluci vymýšleli na gauči u televize. Dobře se to poslouchalo, ale nějak jsem jim to nevěřila. Ráda bych ale Nežfaleš viděla a slyšela na živo; tuším, že by se tento dojem ztratil.
Po nějaké době si opět pouštím cédéčko Ber dokud dávám; a ne jednou, ale asi pětkrát po sobě. Skutečně až po několikerém poslechu jsem se s kluky a jejich texty dokázala ztotožnit. Je to svižné, je to o něčem a je to dobře zahrané a melodické. Vyrovnaně a propracovaně působí všechny nástroje i zpěv. To je snad jediná věc, která mi ještě malinko nesedí – ta sladěnost a vyváženost. Punk, jak ho znám já, je přece vždycky trochu „rozcuchaný“.

Nežfaleš: Ber, dokud dávám
Cecek Records, 2008

Slyšeli jste již toto album? Jak se vám líbilo? Svůj názor můžete vyjádřit v komentářích pod článkem.

Veronika Matějičná
Článek otištěn v Kult 09/08

Martin Kavka, Michal Škrabal
Slovník hacknuté češtiny
Jan Melvil Publishing
Hacknutá čeština přináší výběr toho nejlepšího, co Martin Kavka za deset let sesbíral v internetovém slovníku Čeština 2.0. Společně s lexikografem Michalem Škrabalem vybral více než 3 000 novotvarů, které jsou živelnými svědky naší doby. Ať už se týkají alkoholu, politiky či jakékoli jiné stránky života, všechny spojuje láska k češtině a radost z její hravosti. Přečtete si také zpovědi osobností, pro něž je mateřština pracovním nástrojem i vášní: od břitkých postřehů bohemisty Jiřího Marvana po desatero nekorunovaného krále českého Twitteru Petra Kukala.