Divadla

Zveřejněno dne 21. 4. 2021
Erbenova Kytice čeká v Radost na své diváky
Jevištní zpracování čtyř balad K. J. Erbena (Vrba, Vodník, Zlatý kolovrat a Svatební košile), s prologem a epilogem (Kytice), se objevilo v repertoáru divadla Radost v dubnu 2012. Autorem scénáře a režisérem byl hostující Petr Nosálek, inscenace sklidila pozitivní a pochvalné reakce kritiky i publika, včetně kladných ohlasů pedagogů. Získala Cenu diváků na festivalu Dítě v Dlouhé 2013, uváděla se sedm let a měla za sebou víc než padesátku repríz. Bohužel to také bylo navždy poslední setkání charismatického a erudovaného režiséra se souborem a divadlem, které velmi inspiroval a kterému velmi prospěl.

„Potkávají se tu filozofie, etika, náboženství, poezie se čtyřmi základními živly a se vším, co nás přesahuje. Prolíná se tu pohanský slovanský dávnověk se současnými mezilidskými vztahy a city. To je napětí, které vytváří obrovské drama.“ (Petr Nosálek o Kytici)

Dočasně neuváděná inscenace posléze začala „chybět“ v repertoáru divadla, publiku, hercům – a vlastně pak také „díky“ covidu bylo rázem dost času na její obnovení v doplněném a pozměněném obsazení. Na jeviště se vrátila se svojí výtvarnou krásou magická a velmi variabilní scéna Pavla Hubičky – prostor s muzeální atmosférou dlouho neobydleného, kdysi noblesního a nyní omšelého příbytku.

Vrátil se také Pavel Helebrand, autor a náročný korepetitor scénické hudby, která je zásadním kompozičním prvkem inscenace a podporuje účinek slova i akce, ale zároveň nepostrádá hravost a vtip. Na obnoveném nastudování Kytice má velký podíl (a pohybujeme-li se ve světě mýtů, kouzel a osudových událostí, dá se téměř mluvit o setkání osudovém) Ondřej Nosálek, divadelní, televizní a filmový herec, člen Divadla Minor a čerstvý laureát Ceny Thálie za loutkové divadlo. Loutkám rozumí, nepochybně zdědil charisma otcovo charisma, schopnost maximálního pracovního nasazení a soustředěnost. Atmosféru inscenace obohatil prvky fyzického divadla, takže mnohé scény získaly na dramatičnosti a velké emotivní působivosti. Samozřejmě také díky hercům, plně sdílejícím a dotvářejícím režijní podněty. Všichni jsou neustále na jevišti, každá balada má své protagonisty, ostatní jsou chórem. Dramatičnost se stupňuje, obrovskou magii v sobě má Vodník i hrůzyplný Zlatý kolovrat a vrcholem je Svatební košile.

Kytice je celou škálou dramat, nabízí široký rejstřík výrazových prostředků – loutkové, činoherní, pohybové i hudební divadlo. V prologu a epilogu je nejen připomínkou básníka, ale i přáním, aby sbírka balad i inscenace našly porozumění také v současné době. Zda se to podařilo, rozhodnou diváci. Hlavně – už aby tady zase byli!
Foto: Petr Chodura

PR
Článek otištěn v Kult 04/21
 Přidejte k článku první komentář >> 
Časopis:
Reklama:

Novinky:
Karel Gott
Karel Gott – Má cesta za štěstím
Karel Gott Agency
Unikátní autobiografie největší legendy české a československé hudební scény všech dob. Autentický obraz fascinující životní dráhy výjimečného umělce s mezinárodním renomé, který na hudebním nebi začal zářit ve svých dvaceti letech. Publikace obsahuje zhruba 1800 fotografií a jiných obrazových a dokumentačních materiálů, z nichž mnohé dosud nebyly zveřejněny. Karel Gott se na sklonku hvězdné kariéry rozhodl zrekapitulovat svůj výjimečný životní příběh – napsat vlastní autobiografii.
Reklama:

Odběr zpráv:
Chcete odebírat zprávy? Registrace


Copyright © 2005–2021 Radek Holík
Google+