Zveřejněno dne 12. 9. 2020
RECENZE: Zase, znovu, opět
Celovečerní debut Maxe Barbakowa s prostým názvem Palm Springs stojí na velice jednoduché premise. Pár hrdinů uvízne v časové smyčce a nezbývá jim nic jiného než prožívat jeden a ten samý den stále dokola. Nepotřebují dlouhodobější plány, nemusí se bát následků svého jednání, nemohou dokonce ani zemřít. Zní vám to povědomě?

Na stejném základě stojí především syžet klasické komedie z roku 1993 Na Hromnice o den více. Z poslední doby stojí za zmínku akční sci-fi Na hraně zítřka s Tomem Cruisem nebo hororový diptych Všechno nejhorší, jehož druhý díl hrála i naše kina teprve loni. V těchto případech do krajnosti vytažená repetetivnost ozvláštňovala žánrové zařazení jednotlivých snímků. Palm Springs je oproti tomu „pouze“ další letní komedií, o originalitě tudíž nemůže být příliš řeč.

Klíčový den se točí kolem svatby mladší sestry hlavní hrdinky. Vstup do svazku manželského s sebou nese množinu očekávatelných sekvencí: probuzení, přípravy, obřad samotný, večerní slavnost. Palm Springs však na rozdíl od ostatních zmíněných filmů nestojí na variování stále stejných situací. Ústřední postavy se tváří v tvář neměnnému osudu rozhodnou uchopit život jako nikdy nekončící party a možnost vyzkoušet si i to, na co by si za normálních okolností netroufly.

Bohužel se jedná o jednu z mála cest, po nichž se tvůrci Palm Springs vydali takříkajíc na vlastní pěst. Jinak se totiž pohybují v dávno ozkoušeném teritoriu, a to i co se romantických komedií týče. Nechybí zálety, nedořešené křivdy, pochybnosti o smyslu vlastního života ani blondýna, který příliš inteligence nepobrala. Dá se říct, že kromě oněch stále ještě jakž takž svěžích časových paradoxů toho Barbakowův nízkorozpočtový film mnoho nenabízí.

Odehrává se ve fikčním světě, jenž sám o sobě nezaujme, a jeho mantinely nechává ležet nevyužité ladem. S nastavenými pravidly pracuje dostatečně opatrně na to, aby se předem nepřipravil o možnost pobavit co nejvíce diváků napříč věkovými kategoriemi. Párkrát sice načrtne situaci s potenciálem z područí korektnosti vystoupit, ale s železnou pravidelností z ní nakonec vycouvá. Jestli Palm Springs něco zoufale chybí, tak je to moment skutečného překvapení.

Všechno přitom plyne směrem k tušenému závěru dost rychle na to, aby nuda nehrozila ani náročnější části publika, ale dá se to považovat vysloveně za devízu snímku, o němž nemálo diváků hovoří jako o nenápadném hitu celé letní sezóny? Distributoři sice s nasazením očekávanějších spektáklů stále čekají, ale to ještě neznamená, že bychom měli oslavovat každý jen trochu nadprůměrný titul.

Palm Springs
Max Barbakow
Premiéra 13. srpna 2020

IMDb 75 %
ČSFD 73 %
Kult 60 %

Článek otištěn v Kult 09/20

David Böhm, Ondřej Buddeus
Hlava v hlavě
Labyrint
Druhé, větší a chytřejší vydání. Nevšední publikace, první česká hlavopedie, určená především pro dětského čtenáře, jemuž má originální a hravou vizuální formou pomoci pochopit základní skutečnosti týkající se hlavy, mozku a jeho fungování. Výsledkem je vizuálně nápaditá a poetická kniha, spojující humor, zábavu i poučení, v níž na všetečné dětské otázky odpovídají nejen neurolog, boxer či detektiv. Hlava v hlavě získala Magnesii Literu jako nejlepší kniha roku pro děti, Zlatou stuhu České sekce IBBY pro výtvarný počin roku a první místo v soutěži Nejkrásnější česká kniha.