Knihy

Zveřejněno dne 22. 5. 2020
RECENZE: HiStorky z Cejlu
Podle nakladatele se této části Brna přezdívá Bronx až posledních třicet let. Proč se tedy kniha jmenuje Krvavý Bronx, když jde o příběhy inspirované událostmi vesměs z druhé poloviny 19. století? Ani o vyložené krvavosti se v ní příliš mluvit nedá.



Zdá se, že hlavním motivem vzniku knihy bylo soustředit na tuto část Brna poněkud poetičtější a svým způsobem i pozitivnější pozornost. Dnes víme, že oblast Cejlu je neblaze proslulá především působením místních obyvatel romského etnika. Ovšem, jak je psáno v úvodu knihy, ani v minulosti se nejspíš nejednalo o tu nejvzornější část města. Vlastně – předměstí.
Myslím, že pro dnešní pochopení oblasti samotné je přímo zásadní předmluva knihy. Historik a kurátor Michal Konečný nám ve svém odborném příspěvku (má zde i povídku) vysvětluje, že jde o "místo, na kterém v podstatě nikomu nezáleží". Původní obyvatelé zde (především v důsledku holokaustu a poválečného účtování s Němci) již nejsou a ti dnešní už k oblasti ulic Cejlu a Bratislavské jednoduše nemají historické vazby.
Bez zajímavosti není ani kontrast negativně vnímaného území Cejlu s poetikou Babiččina údolí Boženy Němcové. Obrat "literární krajina" Michala Konečného nám totiž napovídá, že ani prostor Cejlu nemusíme vnímat jen jako studenou realitu.
Čím tato povídková kniha vyniká především, je pestrost. Nejen samotných příběhů, ale hlavně zpracování. Jak v editorském úvodu vysvětluje Martin Reiner z nakladatelství Druhé město, společně s nakladatelstvím Host oslovili své nejlepší autory s vybraným souborem dobových novinových zpráv nejen z oblasti tzv. černé kroniky. A každý z nich se úkolu zhostil po svém.
Například Kateřina Tučková, jako by chtěla dostát velikosti svého jména a přesvědčit čtenáře, jak velkou má imaginaci, přišla s opravdu syrovým příběhem téměř na hranici hororu. Velmi sugestivní vyprávění přitom doplňuje přehršlí hanteckých výrazů.
Nutno dodat, že ta syrovost je spíše účelová. O to víc tím zdůrazňuje velmi citlivá a ryze ženská témata, jež se v konečném důsledku dotýkají celé společnosti. Ač je třeba příspěvek Bianky Bellové až telegraficky kusý, má velkou vypovídací hodnotu.
Zaujal mě i Michal Sýkora, který svým příběhem na pomezí tragikomedie spíš mimoděk potvrzuje reputaci autora populárních sérií detektivek. Pravda, zrovna jeho povídku uvozuje "nemravná" ilustrace, která sice vystihuje situaci, ovšem hodí se spíš do literatury pro dospělé – a i tam bych váhal.
Možná že nakladatelé ani nepočítají s tím, že by tuto knížku mohly dostat do rukou děti. Nejspíš proto ten název i celkem morbidní až "nemravná" kresba na přebalu. Poetické pověsti to zkrátka opravdu nejsou.
Povídek je 16, stejně jako autorů. Sluší se zmínit, že přestože hned v úvodu můžeme zjistit hlavní zápletku jednotlivých příběhů, nevadí to. Nejzajímavější je totiž sledovat s čím autor/ka přijde. Jakou historku si vymyslí. Nebo spíše přimyslí?
Krve v této knize skutečně mnoho není. Jde o historky, které spíše než cokoli jiného vytvářejí plastický obraz o životě před 150 lety v místech, která obývala spíše sociálně slabší vrstva tehdejší společnosti. Dělníci, posluhovačky či zaměstnanci bohatých textilních továren.

Krvavý Bronx
Alena Mornštajnová, Petra Soukupová, Jan Němec a další
Druhé město a Host, 2020

Robert Žďárský
Článek otištěn v Kult 06/20
 Přidejte k článku první komentář >> 
Časopis:
Reklama:

Novinky:
Rob Grant, Doug Naylor
Červený trpaslík - Omnibus
Argo
Rob Grant a Doug Naylor, britští autoři kultovního humoristického sci-fi díla, zfilmovaného jako mnohadílný sitcom televizní BBC a v této podobě notoricky známého i u nás, nám představují své hrdiny, neohroženě se řítící vesmírem: Listera, posledního žijícího člověka, Rimmera, hologram, jenž kdysi býval člověkem a ponechal si všechny jeho odpudivé vlastnosti, Hollyho, senilní palubní počítač s IQ 6000, Krytona, popleteného mechanoida, a Kocoura, marnivého mutanta vyvinutého z kočky domácí. V jedné jediné knize nyní vycházejí všechny čtyři romány plné dobrodružství té nejztřeštěnější vesmírné posádky, jakou si jen dokážete představit.
Reklama:

Odběr zpráv:
Chcete odebírat zprávy? Registrace


Copyright © 2005–2020 Radek Holík
Google+