Zveřejněno dne 26. 3. 2020
RECENZE: Jak se dělá komiks
Kreslířka a vystudovaná scénografka Klára Tellnerová, známější pod uměleckým jménem Toy_Box, na sebe vedle příspěvků do různých časopisů a street artových prací výrazněji upozornila komiksovou novelou Moje kniha Vinnetou, která je stabilně vyprodaná. Nedávno též vyšly její ilustrace v knižním výboru z blogu Žena filmového kritika. Toy_Box nyní v Praze pořádá kurzy malování komiksů. Právě tím se zabývá ve své nové knize, jednoduše nazvané Komiksová učebnice komiksu.

Každá za 17 kapitol provází čtenáře tvorbou komiksu krok po kroku. Od inspirace a vzorů (těmi autorčinými jsou třeba Vojtěch Jasný nebo Art Spiegelman) přes tvorbu scénáře, stylizaci a lettering až po samotné kreslení. Dalšími, obecnějšími tématy jsou například boj s prokrastinací, správné nacenění vlastní práce či přerod nadšence v profesionála. Zdůrazňuje důležitost rozvíjení fantazie (například návštěvou kvalitních výstav a čtením dobrých knih) a studia dobového kontextu, ve kterém se má výsledný komiks odehrávat. Na konec každé kapitoly je zařazen seznam úkolů, které mohou skutečnému zájemci o malování obrázkových příběhů pomoci při převedení získaných tipů do praxe.

Toy_Box zvolila zajímavou koncepci. Na stránkách knihy vedle návodů nenásilně ukazuje svou osobní cestu a práci. Probíraná témata totiž hned demonstruje na vlastních kresbách. Díky tomu má čtenář pocit, jako by se ocitl na jednom z autorčiných workshopů. Jen s tím rozdílem, že tento může začít kdykoli a odkudkoli.

Autorka nabízí svoje postupy bez nároku na všeobecnou uplatnitelnost. Naopak čtenáře povzbuzuje k tomu, aby si z knihy vzal jen to, co sám aktuálně potřebuje, a aby při tvorbě hledal svou vlastní cestu.

Komiksová učebnice komiksu je v českém prostředí jediná svého druhu. Ten, kdo po jejím přečtení nepocítí touhu namalovat vlastní komiks, by si ji měl přečíst ještě jednou.

Komiksová učebnice komiksu
Toy_Box
Paseka, 2019

Článek otištěn v Kult 03/20

Ladislav Hoberlant
Můj deník citátů
powerprint
Kniha plná lásky, zklamání a pravdy. Kniha, kde jedna věta může změnit váš život. Jedna věta, která vás může inspirovat k překonání překážek. Jednou větou cituji a cituji svůj pocit. Přesně to je kniha Můj deník citátů. Není dne kdy by na světě nějaká láska nezačala, a nebo naopak neskončila. Forma sdílení pocitů je fenoménem dnešní doby. A já se rozhodl také sdílet.