Zveřejněno dne 6. 7. 2019
RECENZE: Hold lidské tvořivosti a fantazii
Laterna magika je zvláštní typ divadla, využívajícího filmovou projekci a další média, jenž vznikl v souvislosti s prezentací Československa na Světové výstavě Brusel 1958. Poté, co zde pronikavě zazářila jako výkřik nejnovější techniky ve službách umění, se Laterna magika stala vývozním artiklem socialistické republiky na Východ i Západ. Za šest desetiletí své existence prošla řadou proměn, které se nyní snaží spolu s její nejvlastnější podstatou postihnout stejnojmenná výstava v Domě umění.

Ta v závěsu nese nepříliš atraktivně znějící podtitul Dekonstrukce a aktualizace. Zdá se mi, jako by si kurátoři umění přímo libovali v cizích a odborně vyhlížejících výrazech, snad aby zvýšili vážnost počinů soudobých umělců, poněvadž ti v očích veřejnosti serióznost často postrádají. V tomto případě to však nebylo nutné: Laterna magika je jedinečný fenomén, který nejen v době svého vzniku na přelomu 50. a 60. let, ale i v pozdějších obdobích (za působení režiséra Evalda Schorma či scénografa Josefa Svobody) právem učaroval generacím diváků.

Je nasnadě, že výstava stojí a padá s nasazením audiovizuální techniky, která alespoň do určité míry dokáže divácký zážitek z představení zprostředkovat. Na velkých plátnech i malých obrazovkách po celou dobu běží pestrý výběr nahrávek z různých etap divadla. Zajímavým doplňkem jsou například rozhovory s "pamětníky", tedy s lidmi, kteří se na Laterně magice různými způsoby jako spolutvůrci podíleli.

Doporučuji vyhradit si celé odpoledne a prostě se sem "zašít". Velmi rychle se přenesete do jiného světa a vůbec si nevšimnete, že mezitím uplynulo několik hodin. Ještěže jsou letní dny tak dlouhé.

Laterna Magika - Dekonstrukce a aktualizace
Dům umění
15. května – 28. července 2019

Článek otištěn v Kult 07/19

Gillian Hicková
Veterinářka
Jota
Ať už kastruje koně v Dublinu nebo odřezává rohy skotu na wicklowském venkově, zachraňuje zraněné kočky před podvraťáky nebo se potýká se zdrogovanými hlídacími psy, veterinářku Gillian Hickovou humor nikdy neopouští. A právě její neutuchající smysl pro humor se promítá do této knihy, jež je jakýmsi záznamem náročných situací, se kterými se v práci jako čerstvě promovaná veterinářka setkává. Nejen že musí pomoci zvířatům od jejich neduhů, ale musí se vypořádat i s „lidskými“ nástrahami v podobě dohazovačských matek nebo šovinistických farmářů, nemluvě o chlapících, kteří se neustále ptají: „A kde je ten opravdickej veterinář?“