Hudba

Zveřejněno dne 15. 4. 2019
Bach v podání Czech Ensemble Baroque
Dovedete si představit Velikonoce a Velikonoční festival duchovní hudby bez Johanna Sebastiana Bacha? My ne! Oslavte Velikonoce s Czech Ensemble Baroque. Slibujeme slavnostní atmosféru s elementy kantátovými, oratorními i operními. Těšit se můžete na orchestr, vokální ansámbl i skvělé sólisty. A pozor! Změna místa konání – nepotkáme se v kostele, ale v Besedním domě!



První verze Velikonočního oratoria Johanna Sebastiana Bacha byla uvedena jako kantáta pro Velikonoční neděli v Lipsku 1. dubna 1725 pod názvem Kommt, gehet und eilet. Vznikla ze světské kantáty Entfliehet, verschwindet, entweichet, ihr Sorgen, (BWV 249a), z níž je dochováno pouze libreto. Následovala verze v roce 1735, kde již dílo bylo označeno jako oratorium a v ještě pozdější verzi ze čtyřicátých let byl ve třetí části oratoria rozšířen duet o čtyřhlasý sbor.

V oratoriu vystupují čtyři postavy: Šimon Petr (tenor) a apoštol Jan (bas), kteří se objevují hned v prvním duetu. Zjišťují, že je hrob, do kterého pohřbili Ježíše, prázdný. Zde se setkávají také s Marií Magdalénou (alt) a „druhou Marií“ Marií Jakubovou (soprán). Sbor se – kromě rozšíření úvodního duetu – objevuje pouze v závěru oratoria.

Bach pro dosažení slavnostního charakteru obsazuje v orchestru trubky, tympány, hoboje, včetně d’amore, fagot, flétny (zobcové i příčné) a samozřejmě smyčce s continuem.

J. S. Bach: Lobet den Herrn, alle Heiden BWV 230, Oster-Oratorium D dur BWV 249 
Besední dům Brno
28. dubna v 19.30
www.ebcz.eu

Redakce
Článek otištěn v Kult 04/19
 Přidejte k článku první komentář >> 
Časopis:
Reklama:

Novinky:
Pavla Horáková
Teorie podivnosti
Argo
Vypravěčka Ada Sabová, mladá vědkyně z „Ústavu mezioborových studií člověka“, je v mnohém typickou (nikoli však stereotypní) moderní intelektuálkou, která se pokouší vybalancovat osobní život a kariéru. V obojím už má za sebou leccos, a tak není prosta jistého cynismu, či spíše poučeného, sarkastického vnímání světa, lidí kolem sebe i sebe samé. Na pozadí pátrání po zmizelém synovi své kolegyně zaznamenává kolem sebe zdánlivé nahodilosti, za nimiž však tuší zákonitost a provázanost. Pro všechny tyto jevy hledá zastřešující definici, svou „teorii podivnosti“, a zjišťuje, že nekonečnou spletitost světa pouhým rozumem neuchopí. A zatímco společnost kolem ní čím dál více lpí na vyprázdněných pravidlech, Ada její struktury jednu po druhé opouští a vydává se vstříc svobodě.
Reklama:

Odběr zpráv:
Chcete odebírat zprávy? Registrace


Copyright © 2005–2019 Radek Holík
Google+