Zveřejněno dne 3. 6. 2018
RECENZE: Tento způsob divadla zdá se být poněkud rozmarným
Do cirkusu už jistě někdy zavítal skoro každý z nás. Jít do šapitó na divadelní hru ale zase tak obvyklé není. Národní divadlo Brno situuje Vančurovo Rozmarné léto do lužáneckého parku pod širé nebe a červené plachty stanové.

Nvotův režijní koncept zachovává poetiku předlohy českého literárního velikána a neignoruje ani jedinečnou atmosféru netradiční lokace. Sledujeme tedy nejen majitele plovárny, jehož ženu okouzluje Arnoštek. Pomocnice zase učarovává abbého Rocha tak, že málem přichází o ucho, a je zde také párek klaunů, kteří si kromě červených nosů navlékají třeba i plovací úbory nebo rozdávají divákům alkoholické i nealkoholické občerstvení.
Právě klaunská dvojice Martin Siničák a Hana Tomáš Briešťanská dává hned ze začátku pocítit cirkusovou atmosféru všemi smysly. Postupem času se ještě více projevuje potenciál místa: Arnoštek Jakuba Šafránka mistrně ovládá práskání bičem i chůzi na kladině. Doslova se zatajeným dechem sledujete jeho profesionálně artisticky vybroušená čísla v několikametrové výšce nad zemí spolu s Terezou Groszmannovou coby Kateřinou Důrovou.
Národní divadlo poskytuje s Rozmarným letem vskutku hravé, rozmanité a v českých divadelních končinách nevídané propojení činohry a cirkusu. Pokud se ještě navíc spustí se začátkem představení silná jarní přeháňka, pak pod plachtou, kde mohutně rezonují zvuky dopadajících kapek, snadno spolu s herci pojídajícími s mlaskáním utopence uvěříte, že jste se právě ocitli v Krokových Varech a že se tento způsob léta skutečně zdá poněkud rozmarným.

Rozmarné léto
Národní divadlo Brno (Lužánecký park)
Psáno z reprízy 23. dubna 2018

Článek otištěn v Kult 06/18

Marek Najbrt
Prezident Blaník - DVD
Falcon
Celovečerní film Prezident Blaník vypráví příběh lobbisty Antonína Blaníka, který se rozhodne kandidovat na prezidenta České republiky. Hlavní hrdina Tonda Blaník ohlásil prezidentskou kandidaturu, v kampani slíbil například máslo a lithium do každé rodiny nebo korupci dostupnou pro všechny a sehnal i sto tisíc podpisů. Kandidaturu na Hrad však nakonec nepodal, když se jeho asistentovi Žížalovi nepodařilo doručit včas podpisové archy na ministerstvo vnitra. Přesto Tonda Blaník pokračuje ve snaze zachránit českou zemi a ukázat jejím obyvatelům, jak se mít líp. Celovečerní film navazuje na úspěšný seriál Kancelář Blaník.