Zveřejněno dne 3. 6. 2018
RECENZE: Tento způsob divadla zdá se být poněkud rozmarným
Do cirkusu už jistě někdy zavítal skoro každý z nás. Jít do šapitó na divadelní hru ale zase tak obvyklé není. Národní divadlo Brno situuje Vančurovo Rozmarné léto do lužáneckého parku pod širé nebe a červené plachty stanové.

Nvotův režijní koncept zachovává poetiku předlohy českého literárního velikána a neignoruje ani jedinečnou atmosféru netradiční lokace. Sledujeme tedy nejen majitele plovárny, jehož ženu okouzluje Arnoštek. Pomocnice zase učarovává abbého Rocha tak, že málem přichází o ucho, a je zde také párek klaunů, kteří si kromě červených nosů navlékají třeba i plovací úbory nebo rozdávají divákům alkoholické i nealkoholické občerstvení.
Právě klaunská dvojice Martin Siničák a Hana Tomáš Briešťanská dává hned ze začátku pocítit cirkusovou atmosféru všemi smysly. Postupem času se ještě více projevuje potenciál místa: Arnoštek Jakuba Šafránka mistrně ovládá práskání bičem i chůzi na kladině. Doslova se zatajeným dechem sledujete jeho profesionálně artisticky vybroušená čísla v několikametrové výšce nad zemí spolu s Terezou Groszmannovou coby Kateřinou Důrovou.
Národní divadlo poskytuje s Rozmarným letem vskutku hravé, rozmanité a v českých divadelních končinách nevídané propojení činohry a cirkusu. Pokud se ještě navíc spustí se začátkem představení silná jarní přeháňka, pak pod plachtou, kde mohutně rezonují zvuky dopadajících kapek, snadno spolu s herci pojídajícími s mlaskáním utopence uvěříte, že jste se právě ocitli v Krokových Varech a že se tento způsob léta skutečně zdá poněkud rozmarným.

Rozmarné léto
Národní divadlo Brno (Lužánecký park)
Psáno z reprízy 23. dubna 2018

Článek otištěn v Kult 06/18

Pavel Kosatík
Jiný TGM
Paseka
Masarykův plastický obraz pojmenovává jeho imponující vlastnosti a polemicky se vyrovnává s jeho omyly. Líčí prezidenta Masaryka jako ideového rváče na cestě za vizemi, o jejichž mravní oprávněnosti je přesvědčen. Výsledkem zápasů je sporné pozitivní dílo: stát, o kterém snily generace předků. Zároveň zakladatel paradoxně zatížil stát břemeny, která se časem ukázala neúnosná. Jiný TGM je pro všechny, kdo přemýšlejí o české provinčnosti demokracii a o tom, jak ji udržet. Zároveň přináší víc života a pochybností než pomníků a svatých obrázků.