Zveřejněno dne 14. 9. 2017
RECENZE: Divoké devadesátky v kostce
Když v roce 2011 vyšla kniha Kmeny, mapující pražské subkultury, dočkala se nebývale nadšeného čtenářského ohlasu. Druhý díl s názvem Kmeny 0, soustředěný na období normalizace, na sebe proto nenechal dlouho čekat. Nakonec na sklonku roku 2016 spatřila světlo světa poslední část trilogie, pojmenovaná Kmeny 90 a nostalgicky připomínající první desetiletí po sametové revoluci. U ní se však kolektiv autorů v čele s editorem Vladimirem 518 nespokojil pouze s podobou knihy a vytvořil k ní stejnojmennou doprovodnou výstavu, která je od května k vidění v Moravské galerii.

Rozsáhlá expozice obsadila celé přízemí i první patro Uměleckoprůmyslového muzea. Zachycuje nejdůležitější alternativní směry a proudy ve společnosti zažívající v nové republice svůj velký boom. Různé způsoby prezentace (fotografie, video, instalace v prostoru, plakáty, obálky atd.) poskytují vícerozměrný zážitek. Nuda v galerii tak rozhodně nehrozí.

Kmeny 90 ocení hlavně ti návštěvníci, kteří v devadesátých letech vyrůstali nebo dospívali. Budou totiž moci zavzpomínat na předměty, jež je v nejdůležitějším období života doprovázely: od gramofonových desek rockových kapel přes podomácku vyrobené kolečkové brusle či metalové oblečení po rané počítačové hry.

Na prohlídce narazíte na igelitovou tašku, skateboard i hašiš. Co je zvláštního na velkoformátových fotografiích Václava Havla a Václava Klause, jakým způsobem přispěli členové kapely Tata Bojs nebo který exponát byl nejspíš instalován proto, aby návštěvníkům připravil infarktovou chvilku, už ale musíte do první říjnové neděle zjistit sami. Jistě nebudete litovat.

Kmeny 90
13. května – 1. října 2017
Uměleckoprůmyslové muzeum

Článek otištěn v Kult 09/17

Petr Zídek
Utajená láska prezidenta Masaryka
Universum
První životopis ženy, která v roce 1928 navázala intimní vztah s prezidentem Masarykem, přináší naprosto neznámý příběh spisovatelky, básnířky, publicistky a veřejné aktivistky Oldry Sedlmayerové. Životní příběh, jenž je napínavější než román, zavádí čtenáře do zákulisí prvorepublikové politiky. Kniha odhaluje milostný vztah, který měl navždy zůstat utajen. Masarykovy nikdy dříve nepublikované erotické dopisy ukazují, že československý prezident prožíval v letech 1928–1934 s Oldrou vášnivý milostný román. Tu, která poznala Masaryka jako málokdo, čekalo nakonec smutné stáří v osamění, zapomnění a bídě.