kritika, novinka, bestseller, příběh, umírání

Zveřejněno dne 23. 9. 2013
RECENZE: Smutný příběh o malé věčnosti
Neskonalá láska, beznaděj, smutek, velká touha po životě. Těmito slovy se dá charakterizovat kniha, jejíž název dopředu napovídá, jak celý příběh dopadne. Mladá dívka Hazel trpí už od svých třinácti let nevyléčitelnou rakovinou plic a zamiluje se do chlapce, který dlouhou dobu svádí boj se stejnou nemocí.

Na první pohled neuvěřitelně smutný děj. Americký spisovatel John Green však osud tohoto páru líčí s nadhledem, někdy dokonce velmi rozmarně. A rozhodně nesklouzává do sentimentálního popisování trýznivého osudu nevyléčitelně nemocných lidí. Děj je totiž popisován očima šestnáctileté Hazel, která se ani trochu nelituje a bere svou nemoc i život velice pragmaticky. Seznámí se s Augustem, kterého ačkoliv má po boji s rakovinou amputovanou nohu, známky rakoviny jej momentálně netrápí.
To, že se Hazel a Augustus do sebe zamilují, je více než jasné od okamžiku, kdy Augustus vstoupí do děje. Síla a krása jejich lásky je ale opravdu nečekaná. Prožijí spolu jen krátkou dobu, avšak naplněnou vřelou láskou a porozuměním. Dvojice v sobě kloubí mnoho romanticky zamilovaných párů, které známe z klasické literatury. S tím rozdílem, že oni trpí rakovinou.

John Green svým způsobem stále originální téma zpracoval velmi čtivě a uvěřitelně, ačkoliv je zapotřebí v první polovině knihy trochu trpělivosti, než se děj rozjede. Některé pasáže působí dojmem dívčího románu, k čemuž připočtěte i několik naivních dialogů. Ve druhé polovině je ale děj velmi svižný a nutí k přečtení jedním dechem.
Inspirativní kniha Hvězdy nám nepřály ukazuje na pomíjivost života, na to, že je potřeba si užít každý den naplno. Stejně jako to udělali Hazel a Augustus.

Hvězdy nám nepřály
John Green
Knižní klub, 2013

Vendula Výborná
Článek otištěn v Kult 09/13

Lukáš Hejlík
365 - Gastromapa Lukáše Hejlíka
Došel karamel
Herec Lukáš Hejlík se věnuje blogu Gastromapy už 6 let! Objíždí české luhy a moravské háje a každý den přináší jeden tip na místo, kde se lidé můžou dobře najíst, napít, dát si skvělou kávu nebo něco sladkého. Za ty roky projedl přes milion a půl, navštívil skoro půl druhého tisíce podniků, a tak bylo na čase to posunout dál. Nejdřív vznikla appka a teď i knížka Gastromapy. Jmenuje se 365 - Gastromapa Lukáše Hejlíka, a to hned z několika důvodů – dělal ji 365 dní, má 365 stran, ale především přináší 365 tipů. Kniha má 31 kapitol, jedna vás vezme s sebou na výlet po Česku, další vás zavede na přísnou snídani, na rychlý oběd, na jídlo z foodtrucku nebo za tím největším zážitkem! Ukáže vám místa, kde byste rozhodně žádný skvělý podnik nečekali. Nebo vás nechá proletět se po těch nejlepších kuchyních světa.