gogol bordello, live from axis mundi, gipsy, ska, balkan, Eugene Hutz

Zveřejněno dne 13. 12. 2009
RECENZE: Gogol Bordello – Live from Axis Mundi
Poprvé jsem tohohle „týpka“ zaregistrovala ve filmu Naprosto osvětleno po boku Elijaha Wooda. Pro mě neznámý chlapík, který Woodovi sekundoval tak přirozeně a kouzelně, mě bavil. Jakýsi Eugene Hutz, narozený na Ukrajině v roce 1972. Tenhle člověk, jak jsem posléze zjistila, je taky čirou náhodou lídrem kapely.

Gipsy punk, jak  hlásají, je totální divočina. Aktuální dvojdisk „Live from Axis Mundi“ je důkazním materiálem přímo usvědčujícím. Audio CD obsahuje živé nahrávky, většinu z BBC Sessions, raritky, zvukové vychytávky, při poslechu ve sluchátkách na zastávce se vám klidně může stát, že si začnete podupávat nožičkou a budou se vám vrtět boky. Taková hudební záležitost vás nenechá klidnými, a to nemusíte být zrovna bigotními fanoušky žánru. Funguje to bez rozdílu hudebního vyznání. Čardášový Alkohol, punkový Troubled Friends nebo dupáková American Wedding. Smíchání různých stylů v případě Gogol Bordello funguje na jedničku. Gipsy a východoevropské rytmy, ska, rock´n´roll, flamenco, čardáš, hudebníci hrají na kytaru, bicí, housle, valchy, Eugen mlátí do kýblu a příšerný východoevropský přízvuk v jeho angličtině, to všechno dohromady dává cirkus, kabaret, hudební mišmaš, který ve výsledku perfektně funguje.

Na druhém disku, DVD: Live At Irving Plaza, najdete záznam z koncertu, který věrně zachycuje atmosféru, pot stříká na všechny strany, fanoušci šílí, po boku Eugena dvě sličné tanečnice a dalších šest hudebníků z různých konců světa. Rusko, Izrael, Ghana, USA, Ekvádor. Esence čisté energie je cítit hlavně ve chvílích, kdy Eugene shodí košili, davy šílí, v jednu chvíli se ocitne mezi první řadou fanoušků, pak vyleze za lidmi na ochoz, nechá se objímat, poplácávat a všemožně hýčkat, a u toho všeho stihne zpívat. Vzhled kapely je věrný gipsy stylu, cingrlátka, šátky, rozevláté košile, prostě radost ze života v každém okamžiku. DVD je našláplé bonusy, nezapomnělo se ani na čtyři videoklipy.

Chválím ekologický papírový obal, a i když toho není moc ke čtení, na oficiálních webových stránkách kapely se dají najít zajímavé informace.

Gogol Bordello: Live From Axis Mundi
Side One Dummy Records
říjen 2009

Blanka Černá

Holly Watt
Lidská trofej
MOTTO
Investigativní novinářka Casey Benedictová už odhalila skandály řady mocných. Když v londýnském nočním klubu náhodně zaslechne útržek rozhovoru, vydá se po stopách domnělé sebevraždy mladého bohatého Brita, který se před smrtí svěřil s děsivým tajemstvím. Neúnavné pátrání po pravdě ji dovede až do libyjské pouště, kde člověk snadno zmizí beze stopy. Její neuvěřitelná odhalení zasáhnou ta nejvyšší místa a prověří nezávislost médií.