pravda o Larssonovi, Dívka, která kopla do vosího hnízda, Bond, Craig,

Zveřejněno dne 8. 4. 2012
RECENZE: Boj za Larssona a Milénium
Milénium, Stieg a já není Larssonovým životopisem. Je především o ženě, s níž Stieg strávil většinu svého života, ačkoli se nikdy neoženil. Eva Gabrielssonová, švédská architektka a družka zesnulého spisovatele, si od jeho úmrtí prochází peklem.

Přestože za jeho života nikdy nesměla dát z bezpečnostních důvodů veřejně najevo, že k Larssonovi patří, oba žili v téměř dokonalé harmonii a šťastní, že jsou spolu. Těsně před jeho smrtí se dokonce chtěli vzít. K tomu však nedošlo. Stieg Larsson, v té době pracující na čtvrtém dílu Milénia, zemřel, a Eva se téměř psychicky zhroutila. Jejím jediným cílem bylo přežít. Larssonova rodina ji navíc chtěla připravit o byt. Jako by nestačilo, že jí vzali vlastnické právo na detektivní sérii známou pod názvem Milénium.

Jak se můžeme v knize dočíst, Milénium je plné reálných osob a míst, jimž chtěl Larsson vzdál hold. Čerpal z Evina a svého života. Mimo jiné chtěl upozornit na zločiny, které se ve zdánlivě spravedlivém a utopickém Švédsku skutečně odehrávají. Ale jak sama Gabrielssonová tvrdí, Milénium v žádném případě není a nikdy být nemělo jeho životním dílem. Jen ten, kdo Stiega nikdy blíže nepoznal, může podle ní tvrdit, že byl skvělým autorem detektivek. Byl mnohem víc. Byl člověkem, který se vyjadřoval k vážným sociálním a politickým problémům, které v této skandinávské zemi nejsou žádnou výjimkou. Chtěl spravedlnost, která nepřicházela. Teď je na Evě, aby pokračovala v jeho životních cílech a aby bojovala proti „larssonovskému“ boomu.

Autobiografická kniha Evy Gabrielssonové a Stiega Larssona, která byla sepsána po jeho smrti, je dojemným příběhem nešťastné ženy, které se jednoho dne zhroutil svět. Za přispění Marie-Françoise Colombianové se jí podařilo sestavit čtivou knihu, která se mimo jiné skládá z deníkových záznamů, které si vedla po jeho smrti. Kniha obsahuje i barevné fotografie ze společného života.

Vytknout se dá autorce snad jen popis náboženského rituálu, který podstoupila, aby potrestala všechny Stiegovy nepřátele. Vrhá to na autorku stín jakési pochybnosti, zdali nepřišla o rozum a je-li kniha věrohodnou výpovědí, nebo zda je Larssonova rodina skutečně tak necitelná a jde jim pouze o dědictví. Jenže budeme-li pochybovat, pak docílíme toho, o co autorka nestojí. Abychom dali příležitost „larssonovskému“ průmyslu dál si prokousávat cestu do celého světa.

Milénium, Stieg a já
Eva Gabrielssonová, Marie-Francoise Colombaniová
Nakladatelství Host, 2011

Michaela Dočkalová

David Böhm, Ondřej Buddeus
Hlava v hlavě
Labyrint
Druhé, větší a chytřejší vydání. Nevšední publikace, první česká hlavopedie, určená především pro dětského čtenáře, jemuž má originální a hravou vizuální formou pomoci pochopit základní skutečnosti týkající se hlavy, mozku a jeho fungování. Výsledkem je vizuálně nápaditá a poetická kniha, spojující humor, zábavu i poučení, v níž na všetečné dětské otázky odpovídají nejen neurolog, boxer či detektiv. Hlava v hlavě získala Magnesii Literu jako nejlepší kniha roku pro děti, Zlatou stuhu České sekce IBBY pro výtvarný počin roku a první místo v soutěži Nejkrásnější česká kniha.